Základním výchovným prostředkem je svobodně volená činnost, která vychází z potřeb dítěte, není vnucována zvenčí. V jejím průběhu dochází ke koncentraci pozornosti. Prostředí školky pouze podněcuje volbu žádoucí činnosti tím, že je pro dítě optimálně připravené, respektuje jeho spontánní vývoj. Výběr materiálu a metod se podřizuje psychickým projevům dítěte. Pouze při splnění všech těchto podmínek můžeme získat elementární schopnosti svobodného jednání.
Principy Montessori:
Podpora činnosti dítěte
Nenapomínání, absence trestů
Neautoritativní, nenátlakový přístup
Učitel jako facilitátor, průvodce dítěte
Užití materiálů a pomůcek s ohledem na věk a psychický vývoj dítěte
Přiměřené užití uznání, snaha o nevybudování závislosti dítěte na pochvalách
Posílení zdravého sebevědomí a sebedůvěry dítěte, podpora jeho bezpečí
Princip tzv. dělené odpovědnosti (dítěti je poskytována svoboda pouze v těch případech, kdy je schopno s ní adekvátně naložit)
Dítě aktivně přispívá ke konstrukci svého vzdělání
Možnost volby materiálů a pracovního místa
Chápání chyb jako nutnosti hlubšího procvičení učiva
„Připravené prostředí“ v Montessori třídě beroucí v potaz vývoj žáků a jejich schopnosti
Motto: "Pomoz mi, abych to dokázal sám"
Základním výchovným prostředkem je svobodně volená činnost, která vychází z potřeb dítěte, není vnucována zvenčí. V jejím průběhu dochází ke koncentraci pozornosti. Prostředí školky pouze podněcuje volbu žádoucí činnosti tím, že je pro dítě optimálně připravené, respektuje jeho spontánní vývoj. Výběr materiálu a metod se podřizuje psychickým projevům dítěte. Pouze při splnění všech těchto podmínek můžeme získat elementární schopnosti svobodného jednání.
Principy Montessori:
(převzato z Wikipedia)